آشنایی با انواع برج خنک کننده | قیمت برج خنک کننده | گروه صنعتی مهتاب گستر
نوشته شده توسط : شرکت مهتاب گستر

برج خنک کننده (برج خنک کن) چیست؟

برج خنک کننده (برج خنک کن) یا کولینگ تاور یکی از تجهیزات سرمایشی و تأسیساتی ساختمان است که از آن در کاهش و دفع حرارت در کارخانجات، پالایشگاه ها، سازمان ها، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ استفاده می شود. برج خنک کننده یا کولینگ تاور با بر قراری تماس بین آب و هوا در نقش یک مبدل حرارتی عمل کرده و باعث خنک شدن آب گرم می شود. از این رو، رایج است که برای دفع گرما از طریق سیستم های سرمایشی، تهویه مطبوع و فرآیند صنعتی از برج خنک کننده استفاده می شود. ذکر این نکته لازم است که نرخ مصرف آب در یک برج خنک کننده تنها در حدود ۵ درصد نرخ مصرف آب در یک سیستم با جریان آب طبیعی است. در نتیجه، برج خنک کننده کم هزینه ترین سیستمی است که با مصرف آب کار می کند. به علاوه، میزان اتلاف آب گرم شده در برج خنک کننده بسیار کم بوده و همین امر باعث می شود تا اثرات سوء زیست محیطی این وسیله تا حد زیادی کاهش یابد. نکته دیگر این که در کولینگ تاور می توان آب را تا حدود ۲ الی ۳ درجه سانتی گراد خنک کرد. دمای هوای مرطوب بسته به میزان رطوبت هوا، معمولاً خیلی کم تر از دمای خشک محیط است.

برج خنک کننده صنعتی

اساس کار یک برج خنک کننده بر پایه جذب و دفع گرما در یک فرآیند تهویه مطبوع است. در واقع، کولینگ تاور، با جذب گرما از یک فرآیند و دفع آن به فضای بیرون از راه تبخیر، عمل خنک سازی را انجام می دهد. از آن جا که آب موجود در فرآیند خنک سازی در مدار برج خنک کننده برگشت یا اصطلاحاً سیرکوله می شود، غلظت مواد معدنی در آن در اثر تبخیر تدریجی آب افزایش می یابد. بنابراین لازم است تا آبی که به برج خنک کننده وارد می شود، تحت عنوان آب جبرانی برج خنک کننده توسط یک دستگاه تصفیه آب، سختی موجود در آن گرفته شود تا بازدهی و عملکرد کولینگ تاور کاهش نیابد. بر این اساس بسیاری از افراد خرید کولینگ تاور را با خرید دستگاه سختی گیر تکمیل می کنند.

برج خنک کن

انواع برج خنک کننده

از لحاظ شکل ظاهری، برج های خنک کننده به دو دسته برج خنک کننده مکعبی و برج خنک کننده مدور یا مخروطی تقسیم می شوند و معمولاً بر اساس نوع عملکرد آن ها طبقه بندی زیر را خواهیم داشت:

  • برج خنک کننده مدار باز

برج خنک کننده مدار باز، آب توسط یک پمپ به بالای آن منتقل می شود و توسط نازل های برج خنک کننده بر روی سطوح خنک کننده پاشیده می شود. هوایی که از پایین کولینگ تاور به داخل برج خنک کننده وارد می شود، توسط مجموعه فن و الکتروموتور که در بالای کولینگ تاور قرار دارد، از میان سطوح خنک کننده عبور کرده و به سمت بالا مکیده می شود. بدین ترتیب بر اثر تماس مستقیم آب و هوا، بخشی از آب تبخیر می شود. تبخیر آب یک فرآیند گرماگیر است و گرمای مورد نیاز را از جریان آب داخل کولینگ تاور جذب می کند. این نوع برج خنک کننده برای محیط هایی که از رطوبت نسبی کمی برخوردار است یا به اصطلاح هوا خشک است، بسیار مناسب است. عمده ترین عیب این نوع برج خنک کننده هدر رفت بیش از حد آب در اثر تبخیر است.

  • برج خنک کننده مدار بسته

تفاوت اصلی که برج خنک کننده مدار بسته با برج خنک کننده مدار باز دارد، این است که در این برج خنک کننده مدار بسته هیچ تماس مستقیمی بین آب و هوا بر قرار نمی شود و عملکرد این نوع کولینگ تاور به این صورت است که آب یا هر سیالی که قرار است در برج خنک کننده سرد شود از داخل یک کویل عبور می کند. هوا نیز توسط مجموعه فن و الکتروموتور از پایین به بالا مکیده می شود و در اثر برخورد هوا با سطح بیرونی کویل، حرارت از کویل و در نتیجه از سیال داخل کویل جذب و توسط جریان هوا به محیط اطراف منتقل می شود. برج خنک کننده مدار بسته برای خنک کردن آب با دمای بالا و یا محیط  با هوای سرد بسیار مناسب است.

  • برج خنک کننده هیبریدی

برج خنک کننده هیبریدی در واقع، حاصل ترکیب دو نوع برج خنک کننده مدار باز و برج خنک کننده مدار بسته است. در برج خنک کننده هیبریدی، آب یا سیال خنک شونده از داخل کویل حرکت می کند و بر روی کویل توسط مجموعه نازل آب پاشیده می شود. مزیت برج خنک کننده هیبریدی بهینه سازی مصرف آب است، چرا که در شب یا روز هایی که دمای هوا پایین است، کولینگ تاور فقط به صورت خشک کار می کند ولی در ساعاتی که هوا گرم است، آب بر روی کویل پاشیده می شود و هر دو نوع روش انتقال نهان و محسوس جهت سرمایش سیال خنک شونده مورد استفاده قرار می گیرد.

برج های خنک کننده از نظر عملکردی

  • برج خنک کننده طبیعی
  • برج خنک کننده مکانیکی

برج خنک کننده طبیعی

برج های خنک کننده طبیعی که به کولینگ تاور بدون فن شهرت دارند، نصب به برج های خنک کننده دارای صدای کمتری بوده و مصرف انرژی آن نیز کم می باشد. در این برج های خنک کننده جریان هوا به صورت طبیعی بین برج خنک کن و محیط بیرونی آن جا به جا می شود.

برج خنک کننده مکانیکی

برج های خنک کننده مکتنیکی، همان برج های خنک کننده فن دار هستند. در این سری از برج های خنک کننده تا زمانی که فن روشن باشد جریان هوا بین محیط بیرونی و داخلی کولینگ تاور در تبادل است. اما این برج های خنک کننده به دلیل داشتن فن صدای بسیار زیادی داشته و در حین کار لرزش نیز ایجاد می کنند.

برج خنک کننده از نظر مکانیسم انتقال حرارت

  • برج خنک کننده خشک
  • برج خنک کننده تبخیری
  • برج خنک کننده خشک و مرطوب

برج خنک کننده خشک

برج های خنک کننده خشک معمولا در مناطقی استفاده و بهره برداری می شوند، که هوای سرد و خشکی دارند. آب در این مناطق به شدت سریع تبخیر می شود پس باید برج خنک کننده (برج خنک کن) با هوای سرد در تماس باشد و در همین حین آب را خنک نماید. برج های خنک کننده خشک دمای محیط اطراف را به شدت افزایش می دهند.

برج خنک کننده تبخیری

برج خنک کننده تیخیری آب گرم را از قسمت بالای کولینگ تاور توسط پکینگ های برج خنک کننده برخورد داده و با جریان هوای محیط برخورد می کند. این جریان هوا به صورت طبیعی وارد برج خنک کن می شود و سبب خنک شدن آب در پایین کولینگ تاور می شود. این سری از برج های خنک کننده یک عیب دارند که آب را زیاد تبخیر می کنند و سیستم به اطراف برج خنک کننده، آب سرد می پاشد.

کولینگ تاور

برج خنک کننده فایبرگلاس یا کولینگ تاور فایبرگلاس

برج های خنک کننده فایبرگلاس به دلیل سبک بودن، مقاومت بالا در برابر نور خورشید، سرعت تولید فایبرگلاس و همچنین مقاوم در برابر مواد شیمیایی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در ابعاد مختلفی تولید و در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته اند. قیمت برج خنک کننده فایبرگلاس با توجه به راندمان کاری بالای این دستگاه و همچنین شکل زیبای ظاهری بسیار بهینه می باشد.

انواع برج خنک کننده بر اساس اندازه

برج ‌های خنک ‌کننده مانند برج خنک کننده فایبرگلاس از نظر اندازه از واحد های کوچک تا سایز های بزرگ طبقه بندی شده که می ‌توانند از نظر طول تا ۲۰۰ متر و یا سازه ‌های مستطیلی که می ‌تواند بیش از ۴۰ متر طول داشته باشند. برج ‌های خنک‌کننده نوع hyperboloid اغلب با نیروگاه ‌های هسته ‌ای در ارتباط هستند. اگر چه آن‌ ها در برخی از کارخانه ‌های زغال ‌سنگ سوز و تا حدودی در برخی نیروگاه‌ های شیمیایی و دیگر کارخانه‌ های صنعتی نیز استفاده می ‌شوند. این برج ‌های خنک کننده بزرگ بسیار و برجسته هستند، اما در اکثر برج ‌های خنک ‌کننده از جمله بسیاری از آن هایی که نزدیک ساختمان ‌ها نصب می شوند، برای تخلیه گرما از کولر استفاده می‌ کنند.

برج‌ های خنک ‌کننده نوع ویژه ‌ای از مبدل حرارتی هستند که به آب و هوا اجازه می‌ دهد تا با یک دیگر در تماس بوده و دمای آب ‌گرم را کاهش دهند. در طول فرآیند کار برج خنک ‌کننده، حجم کمی از آب تبخیر شده، و درجه حرارت آبی که در سراسر کولینگ تاور در جریان است را کاهش می ‌دهد. به طور کلی، هدف از به کار بردن برج های خنک ‌کننده، از جمله برج خنک کننده فایبرگلاس، خنک کردن آب است که به وسیله تجهیزات و فرآیند های صنعتی گرم شده‌ اند. ابتدا آب در فرآیند های صنعتی درجه حرارتی بالا پیدا می‌ کند و برای سرد شدن به داخل برج خنک‌ کننده رفته و  خارج می ‌شود.

قیمت برج خنک کننده

برج خنک کننده که وظیفه تعادل حرارتی بین هوا و آب را بر عهده دارند در مراکز متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. این برج های خنک کننده یا کولینگ تاور از جنس های متفاوتی طراحی و تولید می شوند و همچنین در پالایشگاه های هسته ای به شکل غول پیکری ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند. این برج های خنک کننده در انواع مختلفی موجود هستند که هر کدام کارایی خاصی دارند.

نوعی از این برج ها به شکل مستطیلی بوده که ارتفاع تقریبا چهل متر دارند و طول آن ها هشتاد متر می باشد. معمولا از این سری برج های خنک کننده در نیروگاه های هسته ای استفاده می شود. البته برخی واحد های شیمیایی و صنعتی نیز از این برج ها استفاده می نمایند. در کنار این برج های غول پیکر، دسته ای از برج های خنک کننده نیز وجود دارد که در واحد های صنعتی و مسکونی جهت تهویه هوا استفاده می شود. جهت اطلاع از قیمت برج خنک کننده مستطیلی با کارشناسان ما در ارتباط باید.

برج های خنک کننده دارای الکتروموتور هایی هستند که وظیفه ی به حرکت درآوردن فن ها با این الکتروموتور های می باشد و اصولا سه فاز هستند.این الکتروموتور ها تاثیر مستقیم در قیمت برج خنک کننده دارند.

کولینگ تاور ها در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارد که مدل های کوچک آن ها را در پشت بام ساختمان های مسکونی نیز استفاده می نمایند. برخی دیگر از این برج های خنک کننده که غول پیکر می باشند و ارتفاعشان حدودا به دویست متر می رسد، دارای قطری معادل یک صد متر هستند. از این سری برج های خنک کننده معمولا در نیروگاه ها استفاده می شود. ابعاد مختلف بر قیمت برج خنک کننده تاثیرگذار است.

کولینگ تاور از نظر جنس و شکل در انواع مختلفی تولید می شود از جمله این برج های خنک کننده؛ برج خنک کننده فایبرگلاس، طرح مکعبی، برج خنک کننده گرد، برج خنک کننده مارلی (مدور)، برج خنک کننده مارلی (ذوزنقه ای)، برج خنک کننده مدل سانتریفیوژی، برج خنک کننده مدل مارلی (مکعبی) و برج خنک کننده کانتر فلو فلزی می باشد. جنس بدنه بر قیمت برج خنک کننده تاثیر گذار می باشد.

قیمت برج خنک کننده با توجه به نوع آن، جنس بدنه و ظرفیتش مشخص می گردد. مشتریان گرامی می توانند جهت خرید انواع برج های خنک کننده و همچنین اطلاع از بروز ترین قیمت برج خنک کننده با کارشناسان مجموعه مهتاب گستر در ارتباط باشند.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر به عنوان مرجع تخصصی فروش انواع تجهیزات در حوزه تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، انواع کولینگ تاور و قطعات برج خنک کننده، منبع کویل دار، پمپ و سیستم های آبرسانی، سیستم های تصفیه آب و هوا با تنوع بسیار زیاد از لحاظ برند و مدل، با داشتن تیمی فنی و متخصص تلاش دارد تا بهترین کیفیت و رضایت را از آن هموطنان و به ویژه صنعت گران نماید. در صورتی که قصد خرید کولینگ تاور و محصولات مشابه را دارید، می توانید با دریافت قیمت کولینگ تاور و مشورت کارشناسان فروش مهتاب گستر انتخاب بهتری داشته باشید.

مجموعه صنعتی مهتاب گستر در زمینه تولید برج خنک کننده به صورت حرفه ای در حال فعالیت است. شما هر گونه نیازی که به انواع برج خنک کننده و دیگر مدل ها که داشته باشید توسط کادر مجرب و حرفه ای ما در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به شما ارائه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 – 66706377 – 66709528

کولینگ تاور





:: بازدید از این مطلب : 235
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: